Praat van achter uit je hoofd
Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk wordt er vaak gezegd. Dit blijkt voor Henri Bontenbal niet op te gaan. Bij zijn aantreden als partijleider werd hij in de media nog weggezet als kansloos. Moest deze man aardige, maar verre van meeslepende jongeman het CDA uit het slop trekken? Een jaar later werd hij uitgeroepen tot politicus van het jaar. Hoe krijgt die man dat toch voor elkaar? Want eerlijk is eerlijk, charisma is niet het eerste waar je aan denkt bij Bontenbal.
Zijn ogen staan in ruststand halfdicht in een verder weinig expressief gezicht. Zijn verbaal vaardige betogen worden rustig uiteengezet met relatief weinig contrast in volume of intonatie. Het woord wat opkomt is ‘degelijk’. Dat is dan ook precies het contrast waar hij van lijkt te profiteren: in een politieke arena waar de coalitie rollebollend door de Kamer gaat en maar niet aan regeren toekomt, heeft Henri een tekstvaste boodschap rondom fatsoen, verantwoordelijkheid en constructief zoeken naar het goede voor het land. Betrouwbaarheid doet de ongeruste burger kennelijk goed.
Maar politiek is ook theater en voor je het weet word je niet helemaal serieus genomen. Bontenbal lijkt dit te voorkomen door degelijkheid te combineren met een stevige profilering. Hij doet veel, héél veel optredens in de media waarin hij zichzelf op bescheiden toon onbescheiden neerzet. Hij spreekt lang, positief en ontspannen over zichzelf en zijn missie. Zowel in taal als in uitstraling doet hij aan zelfpromotie.
Ontspanning en ruimte innemen worden blindelings gelezen als teken van competentie. De gedachte is: ‘Jij kent jezelf, dus als je zelfvertrouwen hebt, dan zal dat wel terecht zijn.’ (waarbij we gemakshalve vergeten dat er ook nog zoiets bestaat als zelfoverschatting). Bontenbal lijkt de sweetspot te hebben gevonden in ‘leuk afsteken tegen de rest’ en een zelfverzekerde degelijkheid.
Tip:
Ben je van de inhoud? Vind je jezelf een beetje saai? Geen probleem. De combi degelijk en zelfvertrouwen werkt. Durf de inhoudelijkheid in de spotlight te zetten, neem ruimte in en doe aan zelfpromotie.