Inzichten en tips

Overtuigend presenteren: hoe doe ik dat?

Farah Nobbe 28 april 2025
overtuigend presenteren: hoe doe ik dat?

Misschien denk je dat alle presentaties één pot nat zijn: je maakt een leuke PowerPoint en je vertelt gewoon wat je weet. Maar overtuigend presenteren is net even anders dan ‘gewoon’ presenteren. Laat me je uitleggen hoe dat werkt.

Informatieve presentaties

De meest simpele presentatie die er is, is de informatieve presentatie. Je wilt een update geven over je project of uitleggen hoe jouw collega’s dat nieuwe systeem moeten gebruiken. Bij het bedenken van deze presentatie is jouw enige doel: zorg dat mensen het snappen!
Structureer je verhaal op zo’n manier, dat je publiek de informatie goed binnen krijgen. Bijvoorbeeld zo:

Chronologisch – (ik vertel over mijn project vanaf start tot nu)
Alfabetisch – (ik leg de groepsindeling uit op alfabetische volgorde)
Ruimtelijk – (ik leg het vluchtplan uit op een kaart)
Thematisch – (ik vertel over de installatie, het gebruik en het onderhoud van ons koffiezet apparaat)
Etc. etc.

Wil je iets meer teweeg brengen en met meer impact presenteren? Grote kans dat je dan niet alleen wilt informeren, maar ook wilt overtuigen. De structuurtjes van de informatieve presentatie voldoen nu niet meer. Het wordt tijd voor een ontwerp wat past bij overtuigend presenteren.

Overtuigend Presenteren

Je wil je publiek veranderen: ze moeten stoppen met verspillen, beginnen met bezuinigen of de schouders zetten onder jouw project. Eigenlijk wil je dat ze innerlijk van punt A naar punt B gaan. Nu wordt het tijd voor wat psychologisch inzicht.

Want denk maar eens aan die keer dat jouw leidinggevende jou probeerde te overtuigen van het nut van de laatste reorganisatie. Wat dacht je toen? “Jaja, dat hebben we al een keer geprobeerd, dat lukt toen ook niet.” Of “Pfff…je snapt er niks van, zo doen we dat niet, dat gaat nooit werken.”

Psychologisch proces van overtuigd raken

Als je de ander wilt overtuigen door jouw presentatie, zul je het psychologische proces van de ander moeten volgen. Je zult moeten begrijpen waar de ander nu is en waar je de ander na afloopt van de presentatie wilt hebben. Wat weet je publiek al, waar gaan je luisteraars op aan en waar zit de weerstand.

Ingewikkeld? Als je dit lukraak gaat proberen garandeer ik je inderdaad dat je gaat verdwalen. Maar als je jezelf systematisch de juiste vragen stelt en je verhaal op basis van de antwoorden strategisch ordent, stijgt de impact van je presentatie exponentieel. Wij noemen dit proces van analyseren en op basis daarvan je verhaal ordenen: Storydesign.

Training Overtuigend Presenteren

In onze trainingen Storydesign & Storytelling leren we je een methodiek om je publiek te analyseren en precies op maat een verhaal te ontwerpen. Helder, scherp en overtuigend. Het mooie aan deze methodiek is dat je ‘m snel leert en ‘m de rest van je carrière overal en nergens kunt toepassen.

Kleine moeite, enorm plezier.

Wil je leren hoe overtuigend presenteren in z’n werk gaat?
Kijk dan bij onze trainingen Storydesign & Storytelling

 

Blijf op de hoogte

Nieuwe inzichten, boeiende analyses en praktische presentatietips.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

We versturen geen spam, opzeggen is altijd mogelijk.