Coronavirus: trainingen op locatie vanaf 7 juni weer mogelijk, online trainingen blijven beschikbaar Meer informatie.

3 Tips bij het Online presenteren of vergaderen

Header image

1. Hygiëne, hygiëne, hygiëne

Zoals je live deodorant op doet en je schoenen poetst, zo heb je online ook te maken met een paar basics. Dat betekent dat je de minimale zaken op orde moet hebben: je platform kennen, je updates draaien, fatsoenlijk uitgelicht en netjes in het kader voor de camera zitten.

Inderdaad, beetje vervelend allemaal. Maar ook na een jaar noodgedwongen Zoomen kijken we nog steeds regelmatig recht in de neusgaten van een gesprekspartner. Afleidend en niet bevorderlijk voor de communicatie.

Let bijvoorbeeld op hoe je jezelf in beeld brengt. Kies een positie recht voor de camera en zorg dat je ogen ongeveer op op 2/3e van het scherm zitten. Zet een lichtje vóór je neer (achter je computer) zodat je gezicht is aangelicht en pas op voor felle zon.

Realiseer je dat je achtergrondje iets doet voor je uitstraling, dus haal die mand vuile was uit beeld en vraag je huisgenoot niet in pyjama achter je langs te wandelen

Als je het kunt regelen, ga dan vooral staan (tip: ga voor een stapel kookboeken) en kijk of je ook je handen in beeld kunt brengen. Hierdoor word je energieker en expressiever waardoor je publiek beter aangehaakt blijft.

En, als je dan lekker op dreef bent, let dan op dat je regelmatig rechtstreeks oogcontact maakt met je collega’s door recht in de camera te kijken.

2. Ontwerp je sessie mét interactie

We kunnen het niet voldoende benadrukken: denk vooraf na over hoe je interactie gaat hebben in je online sessies.

Interactie aan het moment zelf overlaten is in een online omgeving vragen om problemen. Vooral als je te laat start met het betrekken van je publiek, ben je ze allang kwijt aan de beruchte ‘Netflix modus

Dus bedenk vooraf: op welk punt ga je om een korte reactie in de chat vragen?

Hoe directief ben je in je vragen? Als je zegt: “Wie heeft er wat te vragen?” krijg je een totaal andere uitkomst dan als je zegt: “Bespreek tien minuten in de break-out rooms wat voor jullie nu lastig is, dan doen we zo een rondje. Wijs even iemand aan die het woord voert”. Die laatste vraag levert je geheid meer interactie op.

Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van apps, tools en andere leukigheden waarmee je collega’s aan het werk kunnen. Ook hier is het devies: gij zult uw platform kennen. En uw updates draaien.

3. Breng zintuigelijkheid aan

Als we ergens behoefte aan hebben in deze periode van online werken is het wel ‘echte dingen’. Kijk daarom welke digitale onderdelen je kunt vervangen door echte, ervaringen waarbij we iets kunnen zien, horen, ruiken of voelen. Gebruik voorwerpen, vraag mensen om iets op papier te schrijven, zet een flip-over achter je, laat de lunch bij de collega’s thuis bezorgen.

Ook storytelling prikkelt ons brein: onze spiegelneuronen lichten op als het gaat over muffe was die te lang in wasmachine gelegen heeft of brand in een prullenbak op de afdeling. Omdat ons brein beelden aanmaakt lukt het ons om deze verhalen makkelijker te onthouden. Dus koppel abstracte statements altijd aan illustraties met concrete beelden.


Wil goed worden in het online presenteren en vergaderen? Kijk dan hier naar onze training Online presenteren en vergaderen.

Of doe mee met één van onze gratis online workshops

Schrijf je hier in voor de gratis online workshop