Leading by Story

Leading by Story

Het vertellen van verhalen is een belangrijk aspect van je leiderschap. Of het nu om presenteren van je strategie aan het managementteam gaat, het overtuigen van je board of het inspireren van je team: het is allemaal storytelling. Storytelling is een interessante vaardigheid omdat het je meer invloed geeft. Sterke verhalen worden nu eenmaal beter begrepen, langer onthouden en vaker doorverteld.

Als je een betere storyteller wilt worden en je management by speech op hoog niveau wilt tillen, dan is deze training geschikt voor jou. Doorgewinterde presentatietrainers met een achtergrond in film en theater leren jou in vier dagen hoe je niet alleen het hoofd, maar ook het hart van je luisteraars kunt raken. Deze enerverende training heeft effect op drie aspecten van je leiderschap: je weet welke verhalen je moet vertellen om te overtuigen, te inspireren en te verbinden. Na deze training heb je alle middelen in handen om het juiste verhaal op het juiste moment te vertellen.

Dag 1: Convincing stories

 “People don’t want more information. They are up to their eyeballs in information. They want faith—faith in you, your goals, your success, in the story you tell. It is faith that moves mountains, not facts.” (Annette Simmons)

Door middel de storydesign-methodiek leer je hoe je jouw team effectief aanstuurt door middel van je verhalen. Hoe zorg je ervoor dat jouw strategie niet alleen begrepen wordt, maar dat je mensen het ook onthouden en zelfs doorvertellen? Met andere woorden: hoe bouw je een verhaal dat ècht cascadeert? Een verhaal dat blijft hangen en resoneert?

  • Je leert de principes van Storydesign toepassen: snel en effectief presentaties ontwerpen voor verschillende doelgroepen met verschillende belangen
  • De meeste beslissingen worden in ons onderbewuste gemaakt. Nadat we op onderbuik gekozen hebben zoeken we er op bewust niveau onderbouwing bij. Daarom leren we je hoe je zowel de onderbuik als het hoofd van je publiek kunt raken.
  • Je maakt kennis met inzichten uit de oudheid, maar ook de laatste wetenschappelijke inzichten over beïnvloeding.
  • Je leert PowerPoint-slides maken die voldoen aan de wetmatigheden van mondelinge communicatie. Hierdoor voorkom je ‘cognitive overload’ bij je publiek en stuur je hun aandacht heel precies naar de voor jou belangrijke zaken.

Dag 2: Inspiring stories

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” (Antoine de Saint-Exupéry)

 Soms weet je team exact wat het moet doen maar verloopt de uitvoering ervan moeizaam. Je team is ontmoedigd, om wat voor reden dan ook. Het is aan jou als leider om het vuur weer op te stoken. In deze fase is het niet zinnig om je strategie nogmaals uit te leggen, maar is het zaak om je team verhalen te vertellen die motiveren en emotioneren. Tijdens deze tweede dag leer je hoe je inspirerende verhalen vindt, uitwerkt en vertelt.

  • Tijdens deze dag leer je verschillende soorten verhalen gebruiken waarmee je kunt inspireren: anekdotes, metaforen en analogieën.
  • We geven je een handige methodiek in handen om de verhalen die je wilt gaan gebruiken te verzamelen en goed uit te werken.
  • Je leert de 10 geboden van Storytelling kennen en gebruiken.

Dag 3: Personal stories

“The first responsibility of a leader is to define reality. The last is to say thank you. In between, the leader is a servant.” (Max DePree)

Als leider wordt je op twee kenmerken ingeschat door je omgeving. Allereerst is het belangrijk dat je stevig oogt. Weet je waar je het over hebt? Ben je krachtig? Een leider die wankel lijkt volgen we niet, het risico dat we veilig arriveren is gewoon te klein. Daarnaast kijken we ook of de leider te vertrouwen is. Heb je het hart op de juiste plaats? Zijn je intenties zuiver? Dit aspect noemen we ook wel de gunfactor. Deze twee kenmerken, competentie en warmte, zijn cruciaal voor je leiderschap.

Maar hoe laat je dit zien? Hoe bind je mensen aan jezelf en hoe verbind je ze aan elkaar? Wat moet je uitstralen en welke verhalen moet je vertellen om te vieren, te eren of te erkennen? Tijdens deze dag oefenen met het houden van verbindende verhalen: het toespreken van een jubilaris, het afscheid nemen van collega of het vieren van een behaald succes bijvoorbeeld.

  • Voorafgaand aan de training haal je via onze test feedback op uit je team. Hierdoor krijg je een indruk van hoe je als leider gezien wordt.
  • Je leert de geheimen van uitstraling aan de hand van ‘The Big Two’ theorie uit de sociale psychologie: competentie  en warmte.
  • Er wordt een analyse van je persoonlijke uitstraling gemaakt. Hierdoor komen zowel de valkuilen als de kansen die jij als leider hebt scherp in beeld.
  • We laten je zien hoe je door kleine aanpassingen veel meer vertrouwen en warmte creëert.
  • Aan de hand van onze Focusmethodiek leer je hoe je deskundig en warm overkomt zonder dat je toneel hoeft te spelen.
  • Je oefent intensief met het houden van verbindende verhalen zoals een welkomstwoordje, een toast of een felicitatie: kleine maar cruciale momenten in je leiderschap.

Dag 4: Executive stories

 “Whoever tells the best story shapes the culture.” (Erwin Raphael McManus)

 Nu je weet hoe je kunt overtuigen, inspireren en verbinden is het zaak om je terrein te vergroten. Wat als je niet je team, maar je board wilt beïnvloeden door middel van een verhaal? Hoe overtuig je executives die weinig tijd en grote belangen hebben? Hoe pak je binnen anderhalve minuut hun aandacht en laat je jouw boodschap effectief landen? Tijdens deze dag leer je hoe je op het allerhoogste niveau strategische verhalen ontwerpt en vertelt. Aan de hand van realistische casuïstiek zet je in korte tijd een krachtige presentatie in elkaar. Je leert wat je nodig hebt om ook in de boardroom een eersteklas storyteller te zijn.

  • Je leert hoe je een executive story ontwerpt, uitwerkt en uitvoert. Hierbij maken we gebruik van de eenvoudige maar effectieve 5-minuten methodiek.
  • Je ontdekt hoe je chirurgisch scherp interacteert en hoe je je hier effectief op voorbereidt.

Je ontvangt tijdens deze vierdaagse training gerichte feedback op persoonlijk niveau. Je oefent en traint hands-on in een kleine groep met peers zodat je aantoonbaar een grote vooruitgang maakt. Er wordt op alle trainingsdagen gewerkt met eigen casuïstiek die je vooraf inbrengt. Na afloop krijg je digitaal toegang tot de opnames van jouw presentaties en krijg je de beschikking over de digitale app ‘Storydesigner’. Met deze app kun je jouw verhalen eenvoudig ontwerpen, opslaan, delen en printen.

Tijdsbesteding: 4 dagen

Aantal deelnemers: Maximaal 6 deelnemers

Prijs: € 3.800,- inclusief het boek , ‘Meestersprekers, over de kunst van het spreken of ‘Speak up dear!’ (naar keuze). Inclusief de digitale app ‘Storydesigner’. Exclusief 21% BTW. Exclusief  locatiekosten € 440,- (locatie & lunch)

Locatie: Room of ideas, een inspirerende locatie in het hart van Amsterdam. Het pand, dat eerder een woonhuis was, heeft nog steeds een huiselijke karakter en wordt gekenmerkt door de grote dosis daglicht, de smaakvol aangeklede ruimtes en de prachtige, verborgen stadstuin. Room of ideas is van alle gemakken voorzien en volledig ingericht om creativiteit, positiviteit en productiviteit te bevorderen.

Data
Code Data
17.I.1 Dag 1 di 7 mrt 2017 Gesloten
17.I.1 Dag 2 wo 8 mrt 2017 Gesloten
17.I.1 Dag 3 do 9 mrt 2017 Gesloten
17.I.1 Dag 4 vr 10 mrt 2017 Gesloten
Locatie Amsterdam
17.I.2 Dag 1 di 12 sep 2017 Open
17.I.2 Dag 2 wo 13 sep 2017 Open
17.I.2 Dag 3 do 14 sep 2017 Open
17.I.2 Dag 4 vr 15 sep 2017 Open
Locatie Amsterdam