Storydesign + Storytelling

Storydesign + Storytelling

Er schuilt een grote kracht in storytelling, maar in de praktijk is het best lastig om ermee aan de slag te gaan. Zonder cognitief kader zijn anekdotes namenlijk doelloos entertainment. Je kunt leren hoe je een anekdote opbouwt, hoe je het vertelt en hoe je het tot in de puntjes uitwerkt, maar daarmee heb je nog geen effectieve presentatie. Een verhaal kan niet zonder strategie, en een strategie kan niet zonder verhaal. Vanuit dit dilemma ontwikkelden we de Storystrategie methodiek.

Storystrategie houdt in dat je eerst een sterk Storydesign maakt, waarna je dit presentatie-ontwerp verrijkt met anekdotes: Storytelling. Deze manier van werken levert presentaties op die to the point, overtuigend en meeslepend zijn. Het geeft je de middelen in handen om niet alleen het hoofd, maar ook het hart van je luisteraar je raken. Daarbij putten we uit de rijke bronnen van de neurologie, de psychologie, de retorica en natuurlijk het theater. In deze tweedaagse training brengen we beproefde inzichten terug tot een overzichtelijk methodiek die je stap voor stap kunt toepassen, of je nu een begenadigd spreker bent of niet. Het geeft je de middelen in handen om echt onvergetelijke presentaties te ontwerpen.

Dag 1: Storydesign

Veel presentaties zijn een beetje saai. Dat komt omdat professionals als ze een presentatie maken al hun informatie achter elkaar zetten en dat gaan zenden. De Amerikanen noemen dit ook wel ‘The real estate tour’: “Hier links zie je de badkamer, aan de rechterkant vind je de slaapkamer, en als je doorloopt komt je bij de logeerkamer”. De presentator somt in chronologische volgorde alle relevante punten op en laat daarbij overvolle slides zien die dubbelen met het verhaal. Hij weet wel dat dit saai is, maar weet niet zo goed hoe het anders zou kunnen. Naast het feit dat het chronologisch opsommen tot verveling bij het publiek leidt, levert het nog een ander, eigenlijk groter probleem op. Onderzoek laat namelijk zien dat overtuigen volgens een vast psychologisch stramien gaat. Wie niet op dit proces aansluit mist een belangrijk stuk invloed.

Tijdens de eerste dag van deze training laten we je kennismaken met de psychologische principes van het overtuigd raken. We laten je zien hoe je je verhaal inricht op dit proces en hoe je samenhangende en overtuigende presentaties ontwerpt die echt indruk maken. Doordat je leert werken met een razend handige notitie-techniek bouw je interessante en appellerende presentaties. Het effect is dat je publiek het begrijpt, geboeid is en overtuigd raakt.

  • We leren je op een strategische manier een presentatie ontwerpen. Je ontdekt hoe jouw keuzes je publiek beïnvloeden.
  • We maken je stap voor stap vertrouwd met de methodiek van Storydesign. Je creëert hiermee een heldere spanningsboog waarmee je jouw publiek van begin tot het einde boeit.
  • Je leert je verhaal snel en overzichtelijk noteren in de digitale Storydesigner. Deze manier van werken scheelt veel voorbereidingstijd en biedt je de gelegenheid om razend snel aanpassingen te maken en met collega’s te sparren over je presentatie
  • We leren je hoe je slides via de 3-seconden regel zo kunt gebruiken, dat ze het communicatieve gehalte van je verhaal versterken in plaats van verzwakken.

Dag 2: Storytelling

Je presentaties zitten goed in elkaar maar toch zie je soms glazige blikken bij je publiek. Je vraagt je af of je presentaties niet leuker, smeuïger en inspirerender kunnen. Hoe leuk zou het zijn als je luisteraars op het puntje van hun stoel zitten en zich herkennen in wat je vertelt. De reden waarom je presentaties niet altijd landen is waarschijnlijk de mate van abstractie die je hanteert. Abstracte informatie (“Deze innovatieve challenges zorgen ervoor dat we als organisatie weer in de driversseat kunnen plaatsnemen…”) gaan ons ene oor in en ons andere oor uit. We begrijpen wel wat de ander zegt, maar verder gebeurt er weinig. Sterker nog, als je een MRI van de hersenen zou maken tijdens een abstract verhaal dan zou je letterlijk weinig breinactiviteit zien. Om betrokken te kunnen raken hebben we concrete beelden nodig. Echte dingen die we voor ons kunnen zien. Aansprekende presentaties bevatten daarom naast abstracties en onderbouwingen ook altijd anekdotes of analogieën. Wie gebruik maakt van deze elementen doet aan storytelling.

Storytelling, oftewel het vertellen van verhalen, geeft je het vermogen om je luisteraar op een totaal ander niveau bij je inhoud te betrekken. Doordat je luisteraars voor zich zien wat je vertelt kun je hen meer op hun onderbuik aanspreken. Nog een voordeel is dat storytelling ervoor zorgt dat je verhaal beter onthouden wordt. Maar voordat je sappige verhalen gaat verzinnen moet je weten dat er een groot verschil is tussen spannende verhalen bij het kampvuur en vormen van storytelling die geschikt zijn voor bedrijfspresentaties. Je moet weten wat je doet voordat je aan de slag gaat; niet alles is bruikbaar en niet alles werkt.

Tijdens deze tweede dag  leer je hoe je jouw storydesign kunt verrijken met storytelling. We laten je zien welke elementen van storytelling geschikt zijn voor een professionele omgeving. Je leert technieken die je op allerlei plekken in kunt zetten, bij presentaties, in vergaderingen of een-op een gesprekken. Je leert de finesses van het beïnvloeden door middel van storytelling.

  • We laten je de verschillende niveaus van beïnvloeding zien. Hoe beïnvloed je niet alleen het hoofd van je toehoorder, maar ook de onderbuik.
  • Tijdens deze training laten we je zien wat er mogelijk is met storytelling. Je leert verschillende soorten illustraties gebruiken: anekdotes en analogieën.
  • We leren je hoe je storytelling kunt inzetten om je punt overtuigend te maken. Een uitspraak als: “Wij zijn een ervaren partij” gaat bij de luisteraar al gauw het ene oor in, het andere oor uit. We leren je anekdotes vertellen die ervoor zorgen dat de luisteraar zèlf denkt “Wat een ervaren partij!”. De luisteraar zal dit als overtuigender ervaren.
  • Je ontdekt hoe je interessante verhalen opspoort en voor professionele doeleinden gebruikt.
  • Je leert de 10 geboden van Storytelling kennen en gebruiken.
  • We laten je diverse voorbeelden zien van geslaagde en minder geslaagde illustraties. Zo leer je hoe je in jouw werksituatie handig te werk kunt gaan.
  • Je werkt met een doorgewinterde trainer die zelf afkomstig is uit de wereld van televisie- en filmscenario’s.

Na deze tweedaagse training Storytelling kun je snel overtuigende verhalen ontwerpen die boeien, inspireren en goed onthouden worden. Je kunt deze nieuwe kennis en vaardigheden inzetten voor presentaties, maar ook bij het doen van voorstellen in een vergadering of in een een-op-een gesprek.

Tijdsbesteding
2 dagen

Aantal deelnemers
Maximaal 6 deelnemers

Prijs Storydesign + Storytelling
€ 1.665,- inclusief het boek ‘Meestersprekers, over de kunst van het spreken.  Inclusief de digitale Storydesigner. Exclusief 21% BTW. Exclusief locatiekosten € 159,-

Locatie
Zeist

NB deze training combineert het programma van de eendaagse training Storydesign en de eendaagse training Storytelling in twee dagen. Deze trainingen zijn ook los van elkaar te volgen. 

 

Data
Code Data
SDST 17.J.1. Dag 1 ma 20 mrt 2017 Gesloten
SDST 17.J.1. Dag 2 ma 27 mrt 2017 Gesloten
Locatie Amsterdam
SDST 17.J.2. Dag 1 di 23 mei 2017 Gesloten
SDST 17.J.2. Dag 2 di 30 mei 2017 Gesloten
Locatie Zeist
SDST 17.J.5 Dag 1 vr 30 jun 2017 Gesloten
SDST 17.J.5 Dag 2 do 7 jul 2016 Gesloten
Locatie Amsterdam
SDST 17.J.5 Dag 1 di 12 sep 2017 Gesloten
Locatie Amsterdam
SDST 17.J.5 Dag 2 di 19 sep 2017 Gesloten
Locatie Amsterdam
SDST 17.J.3 Dag 1 di 3 okt 2017 Open
Locatie Den Dolder
SDST 17.J.3 Dag 2 di 10 okt 2017 Open
Locatie Den Dolder
SDST 17.J.4 Dag 1 do 7 dec 2017 Open
Locatie Zeist
SDST 17.J.4 Dag 2 do 14 dec 2017 Open
Locatie Zeist
Quotes

“Hele fijne opbouw, alles viel op zijn plaats bij de slotpresentatie. Veel herhaling maakt het mogelijk dat ik echt mijn kennis en vaardigheden kon verbeteren. Goed ritme, over de dag door pauzes, filmpjes, oefeningen in duo’s en theorie. Goed dat elke oefening met een andere deelnemer was. Top!”
Rick van Hemert, Equipent Specialist ABN AMRO Lease

“Ik ben blij dat ik de logica van het verhaal heb leren begrijpen, en de kracht in presenteren heb mogen ervaren.”
Simon Glazenborg, Accountmanger Enery AkzoNobel

“Deze training geeft handen en voeten aan het geven van een overtuigend verhaal. Zeer de moeite waard.”
Anoniem

“Verhalen vertellen is een vak, deze training heeft een tipje van de sluier opgelicht. Hier ga ik zeker mee verder.”
Andreas Maurer, teamleider ABN AMRO