Storytelling training

Storytelling training

Veel mensen denken dat inspirerend presenteren voorbehouden is aan een select groepje mensen met charismatische gaven. Wat ze niet weten is dat het geheim vaak niet in de uitvoering zit, maar in de mate van storytelling. Je presentaties zitten goed in elkaar maar toch zie je soms glazige blikken bij je publiek. Je vraagt je af of je presentaties niet leuker, smeuïger en inspirerender kunnen. Hoe leuk zou het zijn als je luisteraars op het puntje van hun stoel zitten en zich herkennen in wat je vertelt. In deze Storytelling training leer je hoe je dit voor elkaar krijgt.

Aanmelden voor deze training

“People don’t want more information. They are up to their eyeballs in information. They want faith—faith in you, your goals, your success, in the story you tell. It is faith that moves mountains, not facts.” (Annette Simmons)

Storytelling

De reden waarom je presentaties niet altijd landen is waarschijnlijk de mate van abstractie die je hanteert. Abstracte informatie (“Deze innovatieve challenges zorgen ervoor dat we als organisatie weer in de driversseat kunnen plaatsnemen…”) gaat ons ene oor in en ons andere oor uit. We begrijpen wel wat de ander zegt, maar verder gebeurt er weinig. Sterker nog, als je een MRI van de hersenen zou maken tijdens een abstract verhaal dan zou je letterlijk weinig breinactiviteit zien. Om betrokken te kunnen raken hebben we concrete beelden nodig. Echte dingen die we voor ons kunnen zien. Aansprekende presentaties bevatten daarom naast abstracties en onderbouwingen ook altijd anekdotes, metaforen of analogieën. Wie gebruik maakt van deze elementen doet aan storytelling.

Storytelling training en het kampvuur

Storytelling, oftewel het vertellen van verhalen, geeft je het vermogen om je luisteraar op een totaal ander niveau bij je inhoud te betrekken. Doordat je luisteraars voor zich zien wat je vertelt kun je hen meer op hun onderbuik aanspreken. Nog een voordeel is dat storytelling ervoor zorgt dat je verhaal beter onthouden wordt. Maar voordat je sappige verhalen gaat verzinnen moet je weten dat er een groot verschil is tussen spannende verhalen bij het kampvuur en vormen van storytelling die geschikt zijn voor bedrijfspresentaties. Je moet weten wat je doet voordat je aan de slag gaat; niet alles is bruikbaar en niet alles werkt.

Tijdens deze Storytelling training leer je hoe je intelligente data kunt combineren met storytelling. We laten je zien welke elementen van storytelling geschikt zijn voor een professionele omgeving. Je leert technieken die je op allerlei plekken in kunt zetten, bij presentaties, in vergaderingen of een-op een gesprekken. Deze training leert je de finesses van het beïnvloeden door middel van storytelling.

De Storytelling training:

  • We laten je de verschillende niveaus van beïnvloeding zien. Hoe beïnvloed je niet alleen het hoofd van je toehoorder, maar ook de onderbuik.
  • Tijdens deze training laten we je zien wat er mogelijk is met storytelling. Je leert verschillende soorten illustraties gebruiken: anekdotes, metaforen en analogieën.
  • We leren je hoe je storytelling kunt inzetten om je punt overtuigend te maken. Een uitspraak als: “Wij zijn een ervaren partij” gaat bij de luisteraar al gauw het ene oor in, het andere oor uit. We leren je anekdotes vertellen die ervoor zorgen dat de luisteraar zèlf denkt “Wat een ervaren partij!”. De luisteraar zal dit als overtuigender ervaren.
  • Je ontdekt hoe je interessante verhalen opspoort en voor professionele doeleinden gebruikt.
  • Je leert de 10 geboden van Storytelling kennen en gebruiken.
  • We laten je diverse voorbeelden zien van geslaagde en minder geslaagde illustraties. Zo leer je hoe je in jouw werksituatie handig te werk kunt gaan.
  • Je werkt met een doorgewinterde trainer die zelf afkomstig is uit de wereld van televisie- en filmscenario’s.
Aanmelden

Tot slot

Tijdens deze training ontdek je hoe je verhalen naadloos bij je boodschap kunt laten aansluiten. Lees hier in Marketingfacts een artikel van Natalie Holwerda-Mieras over storytelling.

Tijdsbesteding
1 dag

Aantal deelnemers
Maximaal 6 deelnemers

Prijs 2018
€ 825,-. Inclusief het boek ‘Storydesign’. Exclusief 21% BTW. Exclusief  locatiekosten € 80,-
Afhankelijk van jouw situatie wordt de training belast met btw. Wanneer je in aanmerking komt voor een btw-vrijgestelde trainingsprijs berekenen wij een toeslag van 10%.

Prijs 2019
€ 840,-. Inclusief het boek ‘Storydesign’. Exclusief 21% BTW. Exclusief  locatiekosten € 80,-
Afhankelijk van jouw situatie wordt de training belast met btw. Wanneer je in aanmerking komt voor een btw-vrijgestelde trainingsprijs berekenen wij een toeslag van 10%.

Locatie
Zeist en Amsterdam

Data
Code Data
18.D.8 Dag 1 wo 19 dec 2018 Open
Locatie Utrecht
19.D.1 Dag 1 ma 28 jan 2019 Open
Locatie Zeist
19.D.2 Dag 1 di 12 mrt 2019 Open
Locatie Amsterdam
19.D.3 Dag 1 do 25 apr 2019 Open
Locatie Zeist
19.D.4 Dag 1 di 21 mei 2019 Open
Locatie Zeist
19.D.5 Dag 1 ma 24 jun 2019 Open
Locatie Amsterdam
19.D.6 Dag 1 do 26 sep 2019 Open
Locatie Zeist
19.D.7 Dag 1 ma 28 okt 2019 Open
Locatie Zeist
18.D.8 Dag 1 di 19 nov 2019 Open
Locatie Amsterdam
19.D.9 Dag 1 do 12 dec 2019 Open
Locatie Zeist
Quotes

“Inspirerend, leuk, enthousiast, beeldend. Vloog om. Veel praktische tips. Proeft naar meer.”
anoniem

“Ik vind het een supertraining, veel geleerd en goed toe te passen.”
anoniem

“Heerlijke training met vernieuwende inzichten.”
anoniem

“Praktisch, nuttig en meteen toepasbaar voor mijn dagelijkse praktijk.”
Marijke Hovestad, projectmanager Creatieve Industrie, Syntens

“Zeer leerzaam, véél diepgang.”
Analist ABN Amro

“Actieve training waarin je leert het verhaal vertellen, aanrader.”
Jeroen van Ieperen, innnovatieadviseur

“Heerlijk om te doen!”
anoniem

“Deze training zou iedereen moeten volgen, basisvaardigheden om met elkaar tot een hoger niveau te komen en elkaar te blijven begrijpen.”
Saskia de Jongh, communicatieadviseur

“Hakkelend begon ik vanmorgen mijn eerste presentatie. De trainster weet met haar sprankelende houding, gerichte tips en adviezen, de schroom al snel te doorbreken. Nu aan het einde van de dag voel ik me al een hele ‘storyteller’. “
anoniem

“Fantastisch!”
anoniem

“Mooie training. Ik heb veel geleerd over het terugbrengen van het verhaal tot de kern, waardoor het echt interessant wordt.”
Suzanne van Dokkum, eigenaar Juni & Co

 “Praktisch maar ook inspirerend.”
anoniem

“Zeer goede training gehad. Persoonlijke aandacht fijn. Goede afwisseling theorie en praktijk. Direct toepasbaar in werk. Zet aan tot gedragsverandering.”
anoniem