Storytelling voor Changemakers

  • 6 dagen
  • € 6.795,-
  • 6-12 deelnemers

De wereld verandert snel en jouw organisatie staat voor complexe uitdagingen. Waar er eerder nog kon worden volstaan met optimalisaties, moeten er nu in hoog tempo soms complete transformaties vormgegeven worden.

Daarbij wordt het steeds duidelijker dat het effectiever is om betekenisgericht te veranderen in plaats van directief. Dit geeft bestuurders, leiders en adviseurs een nieuwe rol: zij worden meer en meer betekenisgevers in plaats van beslissers.

Om succesvol te zijn als betekenisgever, moet je de kunst van strategische storytelling begrijpen en beheersen. Alleen een goed narratief inspireert, neemt weerstanden weg, en zet mensen aan tot actie. Het geeft vorm en richting aan de verandering.

Wat ga je leren?

Deze leergang geeft je alle middelen in handen om jouw change in alle lagen van de organisatie te laten landen. Je leert hoe je veranderverhalen bouwt, laadt en overdraagt. Stap voor stap breng je beweging in de boardroom, het leiderschapsteam of de operationele afdeling.

Brochure download

Voor wie is deze leergang?

Deze leergang is speciaal ontwikkeld voor bestuurders, leiders en senior-adviseurs in HR/Change/Leiderschap die strategische verhalen inzetten voor het verwezenlijken van change.

 

 

Blok 1: Strategie

Analyse en ontwerp van je change story

Module 1.1: The Big Idea
Groot denken als startpunt. Analyseer inspirerende speeches van Martin Luther King, Bobby Kennedy en Vaclav Havel. Leer de vier klassieke overtuigingsmiddelen kennen.

Module 1.2: Road Mapping
Ontwikkel een strategische roadmap voor jouw veranderingsproces. Welke transities, scenario’s en strategische communicatie passen bij jouw uitdaging?

Module 1.3: Audience Mapping
Breng uitgebreid jouw doelgroepen in kaart. Wie moet je meekrijgen en hoe nemen zij beslissingen?

Module 1.4: Storydesign
Zet de eerste contouren van je verhaal op met de Storydesign-methodiek. Leer informatie ordenen in heldere segmenten met sterke boodschappen.

Module 1.5: Framing en Nudges
Framingexpert Sarah Gagestein toont hoe je via strategische associaties en subtiele beïnvloeding mensen verbindt met je verhaal.

Blok 2: Storytelling

De kunst van het verhalen vertellen

Module 2.1: Illustreren
Verrijk je storydesign met krachtige voorbeelden: metaforen, analogieën en anekdotes die je boodschap tot leven brengen.

Module 2.2: Storytelling
Toneelschrijfster Annemarie Wisse leert je zintuiglijk beschrijven en het prikkelen van de verbeelding.

Module 2.3: Momentum
Herken en gebruik narratieve patronen bewust. Kies met de storytelling matrix het juiste verhaal voor elke fase van je change.

Module 2.4: Cascaderen
Zorg dat je verhaal doorsijpelt naar alle lagen met een open storydesign dat per doelgroep aangepast kan worden.

Blok 3: Impact

Maximale impact realiseren

Module 3.1: Road Mapping (2)
Werk je roadmap verder uit met je complete toolbox en stel je plan bij.

Module 3.2: Retorica
Speechschrijver Jan Sonneveld (winnaar internationale Cicero Awards) toont hoe retorische stijlmiddelen je verhaal krachtiger maken.

Module 3.3: Focus
Leer nonverbale overtuigingsmiddelen: contact maken als spreker en krachtig ruimte innemen. Krijg je persoonlijke ‘focus’ om optimaal over te komen.

Module 3.4: Coaching
Individuele coaching waarbij je alle elementen toepast in jouw kick-off story.

Module 3.5: Finale
Feestelijke presentatie van je kick-off verhaal. Je bent klaar om jouw change vorm te geven.

Praktijkgericht

Je werkt direct aan jouw eigen change story en krijgt een complete toolbox mee.

Wat gaan we doen?

Blok 1: Strategie

Analyse en ontwerp storydesign

 

  • Dag 1

    Module 1.1 The Big Idea

     

    We beginnen deze leergang met groot denken: het startpunt van change stories. We kijken naar verhalen die grote veranderingen teweegbrachten, en bestuderen bekende sprekers als Martin Luther King, Bobby Kennedy en Vaclav Havel. Wat maakte hun speeches zo onderscheidend? Je leert spelenderwijs de grote vier overtuigingsmiddelen uit de klassieke retorica kennen: karakter, redenering, emotie en momentum.

     

    Daarna verwoord en deel je jouw eigen big idea. Wat wil jij in beweging brengen? Hoe ziet jouw nieuwe realiteit eruit? Dit elementaire idee vormt het startpunt van deze leergang.
    Gaandeweg werk je dit verder uit naar een change story.

     

    Module 1.2 Road mapping

     

    Change is natuurlijk niet iets wat op één moment gebeurt en daarna  afgerond is. Change is een voortdurend veranderingsproces waarin je je organisatie een beweging wilt laten maken. In deze module beginnen we met het opzetten van de contouren van jouw roadmap van dit proces. Hoe ga je aankomend periode inrichten en welke transities wil je maken? Welke scenario’s zouden zich kunnen ontvouwen? Wie zijn de hoofdrolspelers en waar denk je dat ze doorheen zullen gaan tijdens de verandering? En welke strategische storytelling past daarbij? Tijdens de leergang pas je deze roadmap voortdurend aan.

     

    Module 1.3 Audience mapping

     

    Voordat we een prototype van je verhaal maken staan we uitgebreid stil bij jouw publiek. Wie moet je meekrijgen om jouw change te verwezenlijken? Jouw board, jouw leiderschapsteam, jouw medewerkers? We brengen al jouw doelgroepen in kaart, en leren je de kunst van audience mapping.

     

    Je verzamelt verschillende soorten gegevens en ordent ze in de audience mapping tool. Wie is je publiek, hoe nemen ze beslissingen, waar identificeren ze zich mee en wat zijn hun behoeften en uitdagingen? Waar slaan ze op aan, en waar liggen ze wakker van?

     

    Inspiratieavond ‘Big Change’

     

    We sluiten de eerste dag af met een diner. Tijdens het eten luisteren we naar het verhaal van een gastspreker die anderen in beweging bracht. We staan daarna uitgebreid stil bij de ontstaansgeschiedenis. Waar liep de changemaker tegenaan? Wat heeft hij of zij geleerd? Je krijgt de kans om al jouw vragen te stellen, en je te laten inspireren.

 

  • Dag 2

    Module 1.4: Storydesign

     

    Tijdens de tweede dag zet je de eerste contouren op van je verhaal doormiddel van de Storydesign methodiek. Je ontdekt hoe je jouw informatie ordent in heldere segmenten, met een sterke boodschap en overtuigende argumentatie. Deze slimme opzet zorgt ervoor dat jouw strategie niet alleen begrepen wordt, maar dat je publiek het ook onthoudt en zelfs doorvertelt. Met andere woorden: je leert een verhaal bouwen dat blijft hangen en resoneert, gemaakt op het lijf van de luisteraar.

     

    Module 1.5: Framing en Nudges

     

    In de middag verzorgt framingexpert, onderzoeker en schrijfster Sarah Gagestein een masterclass framing en nudging. Door framing in te zetten vergroot je de invloed van je Storydesign door strategische associaties aan te boren in het brein. Via deze subtiele, onbewuste beïnvloeding voelen mensen zich meer verbonden met je verhaal en zijn ze ontvankelijker voor je inhoud. Via nudging zet je mensen in hun gedrag op een onzichtbare manier op een ander pad. Ze veranderen zonder het gevoel te hebben dat ze moeten veranderen.

     

    Opdracht: Veldonderzoek en Storydesign

     

    Na deze dag doe je een veldonderzoek om je Audience Map verder te vullen en je aannames te testen. Dit gebeurt in de vorm van individuele interviews, focusgroepen en analyse van gegevens uit secundaire bronnen. De combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve gegevens geeft je een uitgebreid en nauwkeurig beeld van je doelgroepen. Met deze info in handen werk je de komende periode jouw Storydesign verder uit.

     

 

Blok 2: Storytelling

Narratieve technieken

 

  • Dag 3

    Module 2.1 Illustreren

     

    Als je impact wilt hebben op zowel het intellect als het gevoel van je luisteraars, dan is het niet genoeg om alleen te zeggen wat je bedoelt. Het is essentieel dat je het ook laat zien. Tijdens de derde dag leer je hoe je jouw storydesign verrijkt met voorbeelden. We verkennen verschillende soorten krachtige illustraties, en leren je hiermee werken: metaforen, analogieën en anekdotes.

     

    Module 2.2 Storytelling

     

    We nemen tijdens deze middag een duik in de technische aspecten van storytelling: the actor’s toolbox. Toneelschrijfster en actrice Annemarie Wisse leert je de fijne kneepjes van het vak. Je oefent het zintuigelijk beschrijven en leert hoe je de verbeelding van jouw publiek prikkelt door het hanteren van verschillende vertelperspectieven. Deze technieken zullen de anekdotes verrijken die een belangrijk onderdeel vormen van jouw change story.

     

    Inspiratieavond 2 ‘Story sharing’

     

    We sluiten deze dag af met een diner. Hierna gebruiken we de geleerde Storytelling technieken voor een avond over story sharing. Door elkaar verhalen te vertellen waarin we iets onthullen van onze eigen identiteit, verlagen we de waterspiegel en geven we als leider anderen permissie om met meer van zichzelf aanwezig te zijn binnen de organisatie. Dit geeft een krachtige impuls aan een cultuur waarin ruimte is voor verbinding en eigenheid.

     

    Opdracht

     

    Na deze dag wissel je in (online) peergroups de uitwerking van je verhaal en de achterliggende strategische keuzes uit. Je vertaalt je change story door naar een open storydesign, en werkt aan een meerfasenplan om dit verhaal door te (laten) vertalen en te laten cascaderen, en krijgt hier feedback op.

     

 

  • Dag 4

    Module 2.3 Momentum

     

    Als je de basis van storytelling in de vingers hebt, leren we je narratieve patronen herkennen en bewust gebruiken. Welk verhaal vertel je als je actie wilt opwekken, als je samenwerking wilt stimuleren of als je vertrouwen wilt wekken? Je oefent met de storytelling matrix: acht verschillende narratieve structuren die je helpen om de belangrijkste uitdagingen van jouw change aan te gaan.

     

    Module 2.4 Cascaderen

     

    Tijdens deze module besteden we uitgebreid aandacht aan de transitie van jouw verhaal. Hoe zorg je ervoor dat je verhaal doorsijpelt naar alle lagen van jouw organisatie? Hoe help je anderen om jouw change story door te vertellen, en hoe borg je dat het basisverhaal in alle gevallen overeind blijft?

     

    We laten je zien hoe je werkt met een open storydesign: een verhaal waarvan de segmenten en de boodschap vastliggen, maar de illustraties per doelgroep anders ingevuld worden. Tot slot laten we je ook zien hoe je anderen hierin begeleidt, of het nu een CEO, hetcommunicatieteam of een teamleider is.

Blok 3: Impact

inschrijven Stijl, toon en transitie

 

  • Dag 5

    Module 3.1 Road mapping (2)

     

    Nu je jouw toolbox gevuld hebt en je vorm hebt gegeven aan je core Change verhaal, wordt het tijd om je Roadmap verder uit te werken. Je kijkt naar je tijdslijn en stelt je plan bij.

     

    Module 3.2 Retorica

    Jan Sonneveld, (speechschrijver van onder meer Mark Rutte en tweevoudig winnaar van de internationale Cicero Speechwriting Award) laat je zien hoe je jouw verhaal krachtiger maakt door het gebruik van retorische stijlmiddelen.

     

    Module 3.3 Focus

     

    Om warm en deskundig over te komen heeft een spreker nietalleen woorden nodig. We gaan daarom aan de slag met non-verbale overtuigingsmiddelen: hoe maak je goed contact als spreker, en hoe neem je op een krachtige manier ruimte in? We laten je experimenteren met het anders verdelen van je aandacht. Je krijgt een persoonlijke ‘focus’ om optimaal warm en deskundig over te komen.

     

    Inspiratieavond ‘Geheimen van de acteur’

     

    Bij deze derde inspiratieavond laten we je kennismaken met de geheime technieken van acteurs. Hoe zorg je ervoor dat publiek een verhaal ingezogen wordt? Hoe bouw je spanning op en hoe speel je met verrassing? Welke elementen zorgen ervoor dat jouw of andermans verhaal magisch worden?

 

  • Dag 6

    Module 3.3 Coaching

     

    Je werkt in deze module alleen, met jouw buddy en met de Nobbe Mieras coach aan jouw Kick-off story. Alle elementen uit de leergang pas je toe om een onvergetelijk verhaal te houden.

     

    Module 3.4 Finale

     

    In deze eindmodule vindt de feestelijke presentatie plaats van je kick-off verhaal. Je bent nu klaar om jouw change te gaan vormgeven. Jouw verhaal is zo duidelijk en overtuigend dat het de energie van jouw organisatie aanwakkert en het de juiste kant op beweegt.

Data, infosessies en inschrijven

Deze leergang zal twee keer van start gaan in het komende jaar:

Editie 1: nominatieprogramma (januari – april 2026)

Let op: de deadline voor nominaties is 15 december 2025

Deze editie is speciaal bedoeld voor changemakers die een maatschappelijke verandering willen realiseren, maar niet beschikken over een voldoende budget voor ontwikkeling. Deelname is kosteloos toegankelijk omdat we geloven dat impact niet mag afhangen van financiële middelen.

Changemakers die deel willen nemen kunnen voorgedragen worden door iemand die hun werk bewondert.  Na de voordracht volgt een persoonlijk matchgesprek om te kijken of de leergang bij je past.

Editie 2: open inschrijving (september – december 2026)

Deze editie richt zich op changemakers die strategische verhalen inzetten om organisatieveranderingen succesvol door te voeren. Na aanmelding volgt een persoonlijk matchgesprek om te kijken of de leergang bij je past.

Infosessie en inschrijven

Wil je meer informatie? Download dan de brochure, of bezoek een van de twee infosessies:

17 november 2025  16.00 – 17.00 (online)
23 april 2026  16.00 – 17.30 (op locatie in Amsterdam)

Hier maak je nader kennis met het programma en de docenten, en kun je jouw vragen stellen.

Wil je je aanmelden voor de infosessie, jezelf inschrijven voor de leergang, of iemand nomineren? Schrijf je dan via de aanmeldknop in. Nadat we jouw aanmelding ontvangen hebben nemen we contact met je op.

 

aanmelden

 

 


Een changemaker nomineren? Meld je hier aan.

Meer informatie Inschrijfformulier Storytelling voor Changemakers

Liever individuele coaching?

Bel ons op +31 (0)26 446 30 02 of mail ons via info@nobbemieras.nl.