Analyse en ontwerp storydesign
- Dag 1
Module 1.1 The Big Idea
We beginnen deze leergang met groot denken: het startpunt van change stories. We kijken naar verhalen die grote veranderingen teweegbrachten, en bestuderen bekende sprekers als Martin Luther King, Bobby Kennedy en Vaclav Havel. Wat maakte hun speeches zo onderscheidend? Je leert spelenderwijs de grote vier overtuigingsmiddelen uit de klassieke retorica kennen: karakter, redenering, emotie en momentum.
Daarna verwoord en deel je jouw eigen big idea. Wat wil jij in beweging brengen? Hoe ziet jouw nieuwe realiteit eruit? Dit elementaire idee vormt het startpunt van deze leergang.
Gaandeweg werk je dit verder uit naar een change story.Module 1.2 Road mapping
Change is natuurlijk niet iets wat op één moment gebeurt en daarna afgerond is. Change is een voortdurend veranderingsproces waarin je je organisatie een beweging wilt laten maken. In deze module beginnen we met het opzetten van de contouren van jouw roadmap van dit proces. Hoe ga je aankomend periode inrichten en welke transities wil je maken? Welke scenario’s zouden zich kunnen ontvouwen? Wie zijn de hoofdrolspelers en waar denk je dat ze doorheen zullen gaan tijdens de verandering? En welke strategische storytelling past daarbij? Tijdens de leergang pas je deze roadmap voortdurend aan.
Module 1.3 Audience mapping
Voordat we een prototype van je verhaal maken staan we uitgebreid stil bij jouw publiek. Wie moet je meekrijgen om jouw change te verwezenlijken? Jouw board, jouw leiderschapsteam, jouw medewerkers? We brengen al jouw doelgroepen in kaart, en leren je de kunst van audience mapping.
Je verzamelt verschillende soorten gegevens en ordent ze in de audience mapping tool. Wie is je publiek, hoe nemen ze beslissingen, waar identificeren ze zich mee en wat zijn hun behoeften en uitdagingen? Waar slaan ze op aan, en waar liggen ze wakker van?
Inspiratieavond ‘Big Change’
We sluiten de eerste dag af met een diner. Tijdens het eten luisteren we naar het verhaal van een gastspreker die anderen in beweging bracht. We staan daarna uitgebreid stil bij de ontstaansgeschiedenis. Waar liep de changemaker tegenaan? Wat heeft hij of zij geleerd? Je krijgt de kans om al jouw vragen te stellen, en je te laten inspireren.
- Dag 2
Module 1.4: Storydesign
Tijdens de tweede dag zet je de eerste contouren op van je verhaal doormiddel van de Storydesign methodiek. Je ontdekt hoe je jouw informatie ordent in heldere segmenten, met een sterke boodschap en overtuigende argumentatie. Deze slimme opzet zorgt ervoor dat jouw strategie niet alleen begrepen wordt, maar dat je publiek het ook onthoudt en zelfs doorvertelt. Met andere woorden: je leert een verhaal bouwen dat blijft hangen en resoneert, gemaakt op het lijf van de luisteraar.
Module 1.5: Framing en Nudges
In de middag verzorgt framingexpert, onderzoeker en schrijfster Sarah Gagestein een masterclass framing en nudging. Door framing in te zetten vergroot je de invloed van je Storydesign door strategische associaties aan te boren in het brein. Via deze subtiele, onbewuste beïnvloeding voelen mensen zich meer verbonden met je verhaal en zijn ze ontvankelijker voor je inhoud. Via nudging zet je mensen in hun gedrag op een onzichtbare manier op een ander pad. Ze veranderen zonder het gevoel te hebben dat ze moeten veranderen.
Opdracht: Veldonderzoek en Storydesign
Na deze dag doe je een veldonderzoek om je Audience Map verder te vullen en je aannames te testen. Dit gebeurt in de vorm van individuele interviews, focusgroepen en analyse van gegevens uit secundaire bronnen. De combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve gegevens geeft je een uitgebreid en nauwkeurig beeld van je doelgroepen. Met deze info in handen werk je de komende periode jouw Storydesign verder uit.