Wat te doen als jouw publiek ongeïnteresseerd is? Vijf tips.

Header image

Een tijdje terug ving ik een flard op van het radioprogramma ‘Dit is de dag’. In dit programma kwam een drietal deskundigen aan het woord over de vraag waarom millenials toch zo vatbaar zijn voor een burn-out. Een van de geïnterviewden was Nienke Teurlings van Jong Burnout. Haar antwoord op de vraag van presentator Tijs van den Brink of ze herkent dat jongeren verwend zijn, kun je hier horen op 03:45.

https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/onderwerpen/433516-krijgen-millennials-een-burn-out-door-gepamperde-opvoeding

“Wat ik veel meer zie is dat het gaat over maatschappelijke waarden en dat er een paradigma-shift nodig is waarmee ik bedoel: we leven in een enorm winst gedreven individualistische maatschappij en ik denk ook dat dat de verbindende factor is tussen de standpunten van mijn collega’s hier in de uitzending. En dat is gecreëerd door het verlichtingsdenken en de industriële revolutie.” 

Ik denk dat Nienke verrekte slim is. En voordat ik verdenking op me laad dat ik hier iemand aan het affakkelen ben: ik denk ècht dat ze heel erg slim is. Ze heeft in ieder geval goed nagedacht over de materie. Er veel over gelezen, veel over gediscussieerd met andere deskundigen. En bovenstaand antwoord is een ‘hoog over’ samenvatting van hoe zij het probleem ziet. Het enige wat niet helemaal meewerkt in dit plaatje is het publiek.

Wat ons triggert

Wij – nou ok. ik zal voor mezelf spreken – ik, heb helemaal niks gelezen over jongeren en burn-out. Geen artikelen, geen meningsvorming, niets. Het is nog erger dan dat, het hele onderwerp interesseert me ook niet heel erg. Ik ben geen millennial, ik heb geen millennials in dienst, ik denk eigenlijk nooit na over millennials.

Mijn brein heeft dus ook nog geen ‘millennial-hoekje’ ingericht waar ik nieuwe informatie kwijt zou kunnen. Alle informatie over dit onderwerp heeft iets extra’s nodig om überhaupt door mij opgemerkt te worden. Hoe zou je mij als ongeïnteresseerd publiek dan toch kunnen triggeren om naar jou als deskundige te luisteren?

Een paar opties:

1. Verras je publiek

“Het interesseert natuurlijk helemaal niemand ene mallemoer wat er nou weer mis is met die millennials”. Een boude uitspraak of een onverwachte actie zorgen ervoor dat ik wakker ben.. ‘Huh? Wat zegt die mevrouw? Alle info die hierna komt wordt door mij extra geregistreerd.

2. Gebruik een metafoor

Koppel wat je wilt vertellen aan een concept wat je publiek al wel goed kent: “Het probleem van millennials kun je vergelijken met een zachtgekookt snot ei…” (jij mag het afmaken).

3. Praat in scènes

“Volgens mij is het niet alleen een probleem van de individuele millennial. Ik sprak vorige week bij ons op kantoor nog met een leuke 20-jarige hipster student en die zei: ‘Ik moet de hele tijd van alles, ik sta gewoon met maagpijn op ’s ochtends. Dan gooi ik 2 paracetamol naar binnen en dan gaat het wel weer.’ Dit zijn hele gemiddelde ervaringen van jonge mensen en dat heeft te maken met hoe we onze samenleving sociaal en economisch hebben ingericht.”

4. Prikkel op eigenbelang

Niets zo'n grote aandachtstrekker als eigenbelang. “Als we niet oppassen jagen we een hele generatie over de kling en de rest van de samenleving mag dan de belasting voor de therapeuten betalen. Als we dat willen voorkomen moeten we kijken naar wat er eigenlijk fout gaat met onze millennials.” 

5. Stuur een collega

Misschien voelen al deze tips een beetje simplistisch. Dan heb ik een allerlaatste goeie tip: als het afstemmen op ongeïnteresseerd publiek je te zeer tegenstaat, kun je gewoon besluiten dat je niet de geschikte persoon bent om te communiceren met laag betrokken publiek en stuur je een collega die meer met de doelgroep heeft. Maar als je het wel aandurft kun je besluiten om verschillende varianten van je verhaal te maken. De simplistische voor het grotere publiek en de hoog over variant voor dat vakgenoten congres waar iedereen precies weet waar je het over hebt.

Meer weten over hoe je je presentatie afstemt op je publiek? Kijk dan hier voor de training Storydesign & Storytelling