Opeens gaat het licht aan: de kracht van metaforen

Header image

Voordat je verder leest wil ik graag dat je goed nadenkt over de volgende vraag: wat is de overeenkomst tussen Mark Rutte en een cavia? Neem er vooral rustig de tijd voor. Visualiseer ze beiden en de antwoorden komen vanzelf in je op. Hebben ze allebei veel haar? Zijn ze allebei gekooid? Of is het toch het aaibaarheidsgehalte dat ze delen?

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat de overeenkomst is. Deze metafoor heb ik namelijk lukraak verzonnen. Ik had je net zo goed kunnen laten nadenken over de vergelijking tussen Mark Rutte en een kartonnen doos. Maar het interessante is: je bent er toch over gaan nadenken. Je kon namelijk niet anders. Het gebeurt volautomatisch. Hoe dit kan?

Dual coding

Bij het verwerken van een metafoor vindt in je hersenen dual coding op: er komen niet een maar twee hersengebieden in actie. Allereerst gaat het systeem aan de slag dat zich bezighoudt met taalverwerking, daarna het systeem dat visuele informatie verwerkt. Je brein draait dus op volle toeren.

Daarnaast is er nog een bijkomend voordeel: een metafoor blijft beter plakken dan louter cognitieve informatie. Doordat er twee onafhankelijke, samenwerkende systemen in je hersenen aan het werk zijn wordt de toegang tot je langetermijngeheugen eenvoudiger gemaakt. Metaforen activeren je publiek dus niet alleen, ze zorgen er ook nog eens voor dat je boodschap langer onthouden wordt.

Sinaasappels

Kijk maar eens naar deze presentatie van managementspreker Robert Benninga, hij laat zijn publiek nadenken over de overeenkomst tussen sinaasappels en sprekers. Hoe bizar deze vergelijking misschien ook lijkt, het publiek doet driftig zijn best om de juiste oplossing te vinden:

Presentatie en metaforen

Het leuke is: dit kun jij ook. Probeer het maar eens in je volgende presentatie: verzin een passende metafoor en laat die los op jouw organisatie/werk/thema. “Weet je, data-marketeers zijn een soort brandweermannen.”, “Politici zijn in wezen stofzuigers” of “ICT-ers kun je het beste vergelijken met miereneters.”

Je kunt net als Benninga je publiek hardop laten meedenken, maar alleen de vraag stellen activeert je publiek al en betrekt ze bij je onderwerp. En denk nou niet dat je hiervoor een creatief genie moet zijn, zelfs lukraak gekozen metaforen werken al. Robert Benninga gebruikt de sinaasappels vaker, bij verschillende beroepsgroepen.

Omdat hij het louter als dynamisch middel inzet kan dat ook. Wat is de overkomst tussen een sinaasappel en een secretaresse? Of tussen een sinaasappel en een journalist? Voor welk publiek hij ook staat, ze gaan altijd gretig op zoek naar antwoorden.

Het laat de kracht van de metafoor zien: het is een eenvoudig maar doeltreffend middel om je publiek te betrekken en te activeren.

Meer over metaforen en storytelling vind je bij onze training storytelling.

Blog preview

Rommel je eens door je presentatie heen

Natalie Holwerda-Mieras
8 mei 2019
Blog preview

Vijf redenen waarom je publiek afhaakt tijdens je presentatie

Natalie Holwerda-Mieras
12 februari 2019
Blog preview

Ben jij een thermometer of een thermostaat?

Farah Nobbe
9 augustus 2019
Blog preview

Hoe schrijf je een grafrede?

Natalie Holwerda-Mieras
8 februari 2019
Blog preview

Waarom Rob Jetten zoveel weerstand oproept

Natalie Holwerda-Mieras
22 oktober 2018
Blog preview

Waarom het goed is voor je carrière om af en toe koffie te morsen

Farah Nobbe
27 augustus 2018
Blog preview

Wat wij kunnen leren van Trumps meest duistere truukjes

Farah Nobbe
24 december 2018
Blog preview

Het geheime wondermiddeltje tegen jouw presentatie chagrijn

Farah Nobbe
11 oktober 2018
Blog preview

Dit effect heeft een glimlach op jouw eerste indruk

Farah Nobbe
27 augustus 2018
Blog preview

Wat ons zo raakt in de heldenreis van Maarten van der Weijden

Natalie Holwerda-Mieras
28 augustus 2018
Blog preview

5 Tips over wat te doen als jouw publiek ongeïnteresseerd is

Farah Nobbe
23 augustus 2018
Blog preview

De drie meest hardnekkige misverstanden over Spreekangst

Farah Nobbe
17 september 2017
Blog preview

Niemand houdt van slijmen. Maar op deze manier helpt het je toch

Farah Nobbe
1 september 2017
Blog preview

Hoe jouw goed bedoelde woorden een dramatisch effect kunnen hebben

Natalie Holwerda-Mieras
4 mei 2017
Blog preview

Hakkelen, stotteren en zweten. Waarom een presentatie geven soms zo moeizaam gaat

Farah Nobbe
18 april 2017
Blog preview

Hoe maak ik een presentatie? En wat Roodkapje ons daarbij kan leren

Natalie Holwerda-Mieras
4 april 2017
Blog preview

Praat van achter uit je hoofd

Farah Nobbe
16 januari 2017
Blog preview

Recept: zo maak je een gloedvolle nieuwjaarsspeech

Natalie Holwerda-Mieras
16 januari 2017
Blog preview

Overtuigend presenteren: dit kun je leren van de BN'ers

Farah Nobbe
12 januari 2017
Blog preview

(DO NOT) Fake it till you make it

Farah Nobbe
12 juli 2016
Blog preview

4 Failproof adviezen tegen presentatie zenuwen

Farah Nobbe
4 juli 2016
Blog preview

Applaus en hoe het zit met de bizarre 8 seconden regel

Farah Nobbe
1 juli 2016
Blog preview

Zo maak je indruk op je publiek met je PowerPoint slides

Farah Nobbe
30 juni 2016
Blog preview

Het verbijsterende Bokito gedrag van Berlusconi en andere bazen

Farah Nobbe
22 januari 2016
Blog preview

Boos publiek: waarom Steenbergen niet had gehoeven

Farah Nobbe
29 oktober 2015
Blog preview

De bijzondere presentatietechnieken van Mark Zuckerberg

Natalie Holwerda-Mieras
30 juni 2015
Blog preview

Helpen pillen tegen spreekangst?

Farah Nobbe
3 mei 2015
Blog preview

Hoe lang mag een presentatie eigenlijk duren? Dit is wat de wetenschap erover zegt

Farah Nobbe
26 september 2019