Storytelling voor Changemakers

  • 6 dagen
  • € 6795,-
  • 6-12 deelnemers

De wereld verandert snel en jouw organisatie staat voor complexe uitdagingen. Waar er eerder nog kon worden volstaan met optimalisaties, moeten er nu in hoog tempo soms complete transformaties vormgegeven worden.

Daarbij wordt het steeds duidelijker dat het effectiever is om betekenisgericht te veranderen in plaats van directief. Dit geeft bestuurders, leiders en adviseurs een nieuwe rol: zij worden meer en meer betekenisgevers in plaats van beslissers.

Om succesvol te zijn als betekenisgever, moet je de kunst van strategische storytelling begrijpen en beheersen. Alleen een goed narratief inspireert, neemt weerstanden weg, en zet mensen aan tot actie. Het geeft vorm en richting aan de verandering.

Na deze leergang

  • Heb je alle middelen in handen om jouw change te laten landen
  • Weet je hoe je veranderverhalen ontwerpt, laadt en overdraagt
  • Breng je beweging in boardroom, leiderschapsteam of operationele afdeling

Voor wie is deze leergang?

Deze leergang is speciaal ontwikkeld voor bestuurders, leiders en senior-adviseurs in HR/Change/Leiderschap die strategische verhalen inzetten voor het verwezenlijken van change.

Download brochure

Programma

Blok 1: Strategie

Analyse en ontwerp van je change story  (dag 1 & 2)

Module 1.1: The Big Idea

  • Groot denken als startpunt. Analyseer inspirerende speeches van Martin Luther King, Bobby Kennedy en Vaclav Havel. Leer de vier klassieke overtuigingsmiddelen kennen.

Module 1.2: Road Mapping

  • Ontwikkel een strategische roadmap voor jouw veranderingsproces. Welke transities, scenario’s en strategische communicatie passen bij jouw uitdaging?

Module 1.3: Audience Mapping

  • Breng uitgebreid jouw doelgroepen in kaart. Wie moet je meekrijgen en hoe nemen zij beslissingen?

Module 1.4: Storydesign

  • Zet de eerste contouren van je verhaal op met de Storydesign-methodiek. Leer informatie ordenen in heldere segmenten met sterke boodschappen.

Module 1.5: Framing en Nudges

  • Framingexpert Sarah Gagestein toont hoe je via strategische associaties en subtiele beïnvloeding mensen verbindt met je verhaal.

Blok 2: Storytelling

De kunst van het verhalen vertellen (dag 3 & 4 )

Module 2.1: Illustreren

  • Verrijk je storydesign met krachtige voorbeelden: metaforen, analogieën en anekdotes die je boodschap tot leven brengen.

Module 2.2: Storytelling

  • Toneelschrijfster Annemarie Wisse leert je zintuiglijk beschrijven en het prikkelen van de verbeelding.

Module 2.3: Momentum

  • Herken en gebruik narratieve patronen bewust. Kies met de storytelling matrix het juiste verhaal voor elke fase van je change.

Module 2.4: Cascaderen

  • Zorg dat je verhaal doorsijpelt naar alle lagen met een open storydesign dat per doelgroep aangepast kan worden.

Blok 3: Impact

Maximale impact realiseren (dag 5 & 6)

Module 3.1: Road Mapping (2)

  • Werk je roadmap verder uit met je complete toolbox en stel je plan bij.

Module 3.2: Retorica

  • Speechschrijver Jan Sonneveld (winnaar internationale Cicero Awards) toont hoe retorische stijlmiddelen je verhaal krachtiger maken.

Module 3.3: Focus

  • Leer nonverbale overtuigingsmiddelen: contact maken als spreker en krachtig ruimte innemen. Krijg je persoonlijke ‘focus’ om optimaal over te komen.

Module 3.4: Coaching

  • Individuele coaching waarbij je alle elementen toepast in jouw kick-off story.

Module 3.5: Finale

  • Feestelijke presentatie van je kick-off verhaal. Je bent klaar om jouw change vorm te geven.

Data, infosessies en inschrijven

In 2026 start deze leergang twee keer:

Editie 1 : Nominatieprogramma  (januari – april 2026)

Deze editie is speciaal voor changemakers die maatschappelijke impact willen maken, maar niet beschikken over voldoende budget voor persoonlijke ontwikkeling. Deelname voor deze changemaker is kosteloos, omdat we geloven dat betekenisvolle verandering niet mag afhangen van financiële middelen.

Je nomineert hier een changemaker die je bewondert. Je hebt de keuze om jouw changemaker te sponsoren door de locatie- en cateringkosten van 850 euro voor de 6-daagse leergang op je te nemen.

Na de voordracht volgt een persoonlijk matchgesprek om samen te kijken of de leergang goed past.

Editie 2 : Open inschrijving (september – december 2026)

Deze editie is bedoeld voor changemakers die strategische storytelling inzetten om organisatieverandering te realiseren. Na aanmelding volgt een persoonlijk matchgesprek om te bepalen of de leergang aansluit bij jouw ambities.

Infosessies & Inschrijven

Wil je meer weten? Download hieronder de brochure of bezoek een van onze infosessies:

17 november 2025 – 16.00 tot 17.00 (online)
23 april 2026 – 16.00 tot 17.30 (op locatie in Amsterdam)

Tijdens de sessie maak je kennis met het programma en de docenten, en kun je al je vragen stellen.

Download brochure

 


Is dit de training die je zoekt? Meld je aan!

Inschrijven

Liever individuele coaching?

Bel ons op +31 (0)26 446 30 02 of mail ons via info@nobbemieras.nl.