Seminar Stereotypen op de Nederlandse werkvloer: hoe we elkaar echt zien
Je krijgt feedback dat je meer draagvlak moet creëren, of dat je stakeholder management beter kan. Allemaal beleefde manieren om je te vertellen dat je te weinig warmte in je communicatie toevoegt. Wat kun je doen om meer draagvlak te creëren? Heel simpel, voeg warmte toe!
Warmte draait om één vraag: ben jij vóór mij? Heb je mijn belangen voor ogen? Ben je aardig, vriendelijk? Sta je aan mijn kant?
We maakten ooit een fondsenwervingsbijeenkomst mee. De directeur van een goed doel mocht een praatje houden. Hij was slim, ervaren, had de organisatie grondig getransformeerd. Puur op competentie scoorde hij een 9.
Maar zijn verhaal? Dat ging over zijn scheiding. Hoe knap hij de organisatie had gered. Zijn scheiding. De reorganisatie. Nog een keer zijn scheiding. Twintig minuten lang: IK IK IK.
De fondsenwerving die avond was teleurstellend.
Het publiek wilde best geloven dat hij competent was. Maar ze hadden geen idee wat zijn verhaal met hen te maken had. En dat gevoel zorgt ervoor dat mensen hun portemonnee gesloten houden.
Zonder warmte word je niet vertrouwd en wordt je niets gegund. In de drukte van alle dag is het soms lastig zijn om te investeren in de verbinding met je collega’s . Daarom kan het geen kwaad om even stil te staan bij 3 manieren waarop je heel simpel warmte toevoegt en draagvlak creëert in je presentaties en gesprekken.
We observeerden ooit een meesterspreker in een provinciestad. Voordat hij van wal stak, nam hij uitgebreid de tijd om zijn publiek veren in hun achterste te steken. Aardige woorden over hun stad, hun bibliotheek, hun geschiedenis, hun belezenheid.
Het klonk niet als slijmen. Het klonk gemeend. En het werkte. Het publiek was vanaf het eerste moment als was in zijn handen.
Vind je het lastig om complimenten te geven omdat er niks te complimenteren valt en je niet wilt faken? Geef dan op z’n minst erkenning. Erkenning gaat puur over het benoemen van feiten, meestal zonder waardeoordeel.
‘Goedenavond. Er zijn hier vanavond uitzonderlijk veel specialisten op het gebied van duurzaamheid in één ruimte bij elkaar. Ik zie mensen die alles weten over groene stroom, ik zie pioniers op het gebied van circulair design, beleidsmakers, ambtenaren.’
Staat er iets in dat onwaar is? Nee. Overdreven? Ook niet. Maar het voelt warm. Het publiek voelt zich erkend en jouw draagvlak is vergroot.
Praat over de overlap met je publiek of je gesprekspartner.
Lady Gaga deed dit briljant tijdens de Europride in Rome:
‘When I first embarked on my artistic and musical journey as a young Italian-American woman, born of a full second generation Italian family, Stefania Joanna Angelina Germanotta…’
Het publiek juichte. Waarom? Omdat ze haar Italiaanse roots benadrukte. Ze liet zien: ik ben een van jullie.
Zoek dus naar overeenkomsten. Deel je dezelfde uitdagingen? Werk je in dezelfde sector? Maak je je zorgen over dezelfde ontwikkelingen?
‘Ik zie hier mensen die net als ik worstelen met de vraag: hoe krijg je teams mee in verandering?’
Een vraag die we vaak krijgen is waar je voor moet kiezen: warmte of competentie. De grap is dat je helemaal niet hoeft te kiezen. Je kunt beide aspecten tegelijkertijd toevoegen.
Zie het als twee schoteltjes die in de lucht houdt.
Een voorbeeld:
Begin met je publiek te complimenteren (warmte).
Vertel iets over je achtergrond waaruit blijkt dat je ervaren bent (competentie).
Benadruk wat je met je publiek gemeen hebt (warmte).
Deel iets van je expertise (competentie).
En zo verder.
Belangrijk om te benadrukken is: draagvlak creëren is lastig als je doet alsof. Alles wat je niet meent, is waarneembaar. Warmte werkt alleen als het oprecht is. Als je echt geïnteresseerd bent in je publiek. Als je hun belangen echt voor ogen hebt. Als je gemeende complimenten geeft.
Dan bouw je aan vertrouwen en verbinding. Dan overtuig je niet alleen, maar inspireer je ook.